tirsdag 29. juli 2008

De første dagene

Hola!

Da satt jeg her da i Los Andes, Chile : D Kan starte med å fortelle litt fra dag en.
Jeg og fem andre fra norge landet i Santiago onsdag den 23. Der ble vi møtt av en YFU representant. Så kjørte vi buss sammen med alle de andre utvekslingstudentene fra hele verden (ca 60 stk) til den lille byen Olmue.

Der skulle vi ha en tredagers samling, hvor vi gikk igjennom forskjellige temaer som kultur, familie, regler, skole, osv. Alle lederene for samlinga var utrolig hyggelige og hjelpsomme, det samme gjelder vel egentlig for alle jeg har møtt her. Alle smiler og ler hele tiden og de prater HELE tiden, selv om jeg ikke skjønner noen ting. Men lærer litt hver dag, Ignacio y Alexis prøver å lære meg ting hele tiden.

Så etter samlinga dro vi til hovedkontoret i Santiago, hvor jeg møtte vertsforeldrene mine, Marcela y Alexis. Så kjørte vi til San Esteban, ca en time fra Santiago, der de to driver et lite hotell. Så møtte jeg brødrene Pablo (22) Alexis (17), Ignacio (16) y Silvio (11). Etter jeg hadde pakket ut, var det klart for en liten velkomstmiddag med nesten hele familien, onkler, tanter, søstre, brødre, besteforeldre, osv. Etter middagen ca, klokka ni dro vi videre til kusina til moren, hvor det var flere folk fra familien. Så familie er en stor del av livet til folk her i Chile.

Familien jeg bor hos er kjent over hele San Esteban, mye pga hotellet de eier. Det er mye fester her, som brylluper, firmafester, bursdager osv. Sånn som i dag skal det være en fest for bank-folk (50 stk), så i dag kommer det en kokk som er veldig kjent i hele Chile og lager mat til de. www.casasanregis.cl - Hjemmesiden til hotellet.

Sånn på dagen så langt har jeg vært innom skolen en liten tur, starter imorra. Skolen er på 2000 elever og man går i uniform, langt hår, sminke, store øredobber er ikke tillat. Hadde en liten prat med rektoren i dag og han sa jeg IKKE kunne ha voks i håret, men Alexis sa at det skal gå greit :) Ellers så spiller de mye tennis, bordtennis, biljard og playstation.

Har ikke stort mer å si enn at jeg trives og har det veldig bra. Gleder meg til å dra på skolen og møte flere folk. Kommer til å legge ut bilder snart. Skal kjøpe kamera i dag etter en fotballkamp som Ignacio og Alexis vil ha meg med på, så får se hvordan det går, hehe.

Chao.

Jari.